Mania wielkości i wszeteczeństwo, czyli …
czy złe drzewo może rodzić dobre owoce ?!
MAŁY WSTĘP
Pojawiają się w przestrzeni publicznej chrześcijanie ewangeliczni (np. kaznodzieje, nauczyciele Słowa Bożego), którym podoba się nowy twór organizacyjny - „uczelnia biblijna” w Stolicy: „Stołeczny Instytut Biblijny” (SIB). Hmmm …, ale czy Ci nasi często Bracia w wirze zdają sobie sprawę czym / kim się zachwycają?! Czy zbadali oni fundamenty (korzenie) owej placówki edukacyjnej polecanej dla chrześcijan ewangelicznych? Nie chcę być złośliwym wobec tych Braci, więc ograniczę się tylko do tego krótkiego wstępu, a poniżej przedstawiam wybrane informacje z internetu, tak łatwo dostępne oraz FOTO-grafika (część z mojego archiwum), aby może co niektórzy opamiętali się i nie polecali czegoś, co może obrócić się przeciwko nim w świadectwie wiary / w wierności biblijnemu nauczaniu …
(Artur Gorgoń)
„Tak każde dobre drzewo wydaje dobre owoce, ale złe drzewo wydaje złe owoce. Nie może dobre drzewo wydawać złych owoców ani złe drzewo wydawać dobrych owoców. Każde drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone w ogień. Tak więc po ich owocach poznacie ich.” Mat. 7,17-20 UBG
Pojawiają się w przestrzeni publicznej chrześcijanie ewangeliczni (np. kaznodzieje, nauczyciele Słowa Bożego), którym podoba się nowy twór organizacyjny - „uczelnia biblijna” w Stolicy: „Stołeczny Instytut Biblijny” (SIB). Hmmm …, ale czy Ci nasi często Bracia w wirze zdają sobie sprawę czym / kim się zachwycają?! Czy zbadali oni fundamenty (korzenie) owej placówki edukacyjnej polecanej dla chrześcijan ewangelicznych? Nie chcę być złośliwym wobec tych Braci, więc ograniczę się tylko do tego krótkiego wstępu, a poniżej przedstawiam wybrane informacje z internetu, tak łatwo dostępne oraz FOTO-grafika (część z mojego archiwum), aby może co niektórzy opamiętali się i nie polecali czegoś, co może obrócić się przeciwko nim w świadectwie wiary / w wierności biblijnemu nauczaniu …
(Artur Gorgoń)
„Tak każde dobre drzewo wydaje dobre owoce, ale złe drzewo wydaje złe owoce. Nie może dobre drzewo wydawać złych owoców ani złe drzewo wydawać dobrych owoców. Każde drzewo, które nie wydaje dobrego owocu, zostaje wycięte i wrzucone w ogień. Tak więc po ich owocach poznacie ich.” Mat. 7,17-20 UBG
»Stołeczny Instytut Biblijny (SIB) został utworzony w 2019 roku na podstawie porozumienia zawartego z Wyższą Szkołą Teologiczno-Społeczną (WSTS) w Warszawie. Naszą misją jest stworzenie dostępu do studiowania Biblii osobom zainteresowanym poznawaniem fundamentów chrześcijaństwa. W tym celu realizujemy dla WSTS podyplomowe studia biblijne, …«
»Wyższa Szkoła Teologiczno-Społeczna w Warszawie to uczelnia założona przez Kościół Zielonoświątkowy. Od 1968 roku znana jako Szkoła Biblijna, a później jako Warszawskie Seminarium Teologiczne. Obecną nazwę posiada od 2012 roku.
Rekrutacja do Wyższej Szkoły Teologiczno-Społecznej obejmuje studia licencjackie, podyplomowe oraz dodatkowe kursy. Wśród oferowanych tu kierunków znalazły się bardziej "świeckie" studia, takie jak zarządzanie zasobami ludzkimi czy poradnictwo i profilaktyka społeczna oraz typowo teologiczne: teologia biblijna i pastoralna, teologia judaizmu mesjanistycznego czy pedagogika religii. Szkoła jest otwarta dla wszystkich społeczności protestanckich. Jasno jednak wskazuje, że jej celem jest m.in. utrwalenie i pogłębienie osobistej więzi z Bogiem.«
https://opinieouczelniach.pl/opinie/wyzsza-szkola-teologiczno-spoleczna-w-warszawie/
Wszeteczeństwo aż piszczy !
[ !!! ]=> Charakterystyczną postacią jest w tym składzie SIB – prof. Kalina Wojciechowska, teolog („teolożka” jak nieraz o niej piszą liberalno-lewicowe media), feministyczna „specjalistka” biblijna wywodząca się z Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego (luteranizm); „wykładowczyni i autorytet” na Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (ChAT) oraz w Ewangelikalnej Wyższej Szkoły Teologicznej we Wrocławiu - EWST (dawniej: Biblijne Seminarium Teologiczne we Wrocławiu / BST) – obie uczelnie słyną z ekumenizmu i podejścia feministycznego. Mały przykład luterańsko-liberalno-feministycznej swobodnej twórczości owej „biblistki-teolożki”:
»Kłopotliwa diakonia teściowej Szymona w Mk 1,29-31
Od około 30 lat epizod opisujący uzdrowienie teściowej Szymona, a zwłaszcza postawa uzdrowionej kobiety (Mk 1,29-31), budzą wiele emocji i kontrowersji wśród biblistów stosujących feministyczną krytykę literacką. Passus odczytuje się z jednej strony jako przykład tzw. „tekstu terroru” (text of terror), który pokazuje, jak bardzo uciskana była kobieta – tu dodatkowo stara i chora – w patriarchalnej kulturze palestyńskiej. Często obrazuje się to seksistowskim, złośliwym dowcipem: Jezus pojawia się w domu Szymona dokładnie w porze kolacji i uzdrawia chorą teściową gospodarza, żeby miał kto tę kolację podać. Z drugiej strony tekst ten bywa wykorzystywany do udowodnienia, że już w ruchu Jezusa, przed Jego zmartwychwstaniem i przed formalnym powstaniem Kościoła, kobiety nie tylko były uczennicami równymi mężczyznom, ale też stanowiły wzór postępowania dla mężczyzn, a ich służba miała charakter diakonacki w późniejszym, eklezjalnym rozumieniu tego słowa. Niekiedy nawet zrównuje się służbę kobiet z opisaną w Mk 1,13 służbą aniołów i wskazuje na jej quasi-kapłański aspekt.«
Kalina Wojciechowska
»Kłopotliwa diakonia teściowej Szymona w Mk 1,29-31
Od około 30 lat epizod opisujący uzdrowienie teściowej Szymona, a zwłaszcza postawa uzdrowionej kobiety (Mk 1,29-31), budzą wiele emocji i kontrowersji wśród biblistów stosujących feministyczną krytykę literacką. Passus odczytuje się z jednej strony jako przykład tzw. „tekstu terroru” (text of terror), który pokazuje, jak bardzo uciskana była kobieta – tu dodatkowo stara i chora – w patriarchalnej kulturze palestyńskiej. Często obrazuje się to seksistowskim, złośliwym dowcipem: Jezus pojawia się w domu Szymona dokładnie w porze kolacji i uzdrawia chorą teściową gospodarza, żeby miał kto tę kolację podać. Z drugiej strony tekst ten bywa wykorzystywany do udowodnienia, że już w ruchu Jezusa, przed Jego zmartwychwstaniem i przed formalnym powstaniem Kościoła, kobiety nie tylko były uczennicami równymi mężczyznom, ale też stanowiły wzór postępowania dla mężczyzn, a ich służba miała charakter diakonacki w późniejszym, eklezjalnym rozumieniu tego słowa. Niekiedy nawet zrównuje się służbę kobiet z opisaną w Mk 1,13 służbą aniołów i wskazuje na jej quasi-kapłański aspekt.«
Kalina Wojciechowska
https://chat.academia.edu/KalinaWojciechowska
Źródło cytatu:
https://www.academia.edu/9014267/K%C5%82opotliwa_diakonia_te%C5%9Bciowej_Piotra
Źródło cytatu:
https://www.academia.edu/9014267/K%C5%82opotliwa_diakonia_te%C5%9Bciowej_Piotra
Bardzo trafny mem z komentarzem / pytaniem - przy wizerunku Kaliny Wojciechowskiej
https://lublin.luteranie.pl/2017/11/miedzynarodowy-kongres-ekumeniczny-lublin-miasto-zgody-religijnej-2017/
( !!! ) Niektóre tylko wybrane osobistości:
»STOŁECZNY INSTYTUT BIBLIJNY (SIB) ZAPISY NA ROK AKADEMICKI 2023/24
( !!! ) Niektóre tylko wybrane osobistości:
»STOŁECZNY INSTYTUT BIBLIJNY (SIB) ZAPISY NA ROK AKADEMICKI 2023/24
WYKŁADOWCY STOŁECZNEGO INSTYTUTU BIBLIJNEGO« oraz linki do źródła …
»Prof. dr hab. Marek Kita
Dr hab. teologii, dr filozofii, długoletni wykładowca i profesor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, pracownik tamtejszego Instytutu Teologii Fundamentalnej, Ekumenii i Dialogu. Autor wielu artykułów naukowych, popularnonaukowych i publicystycznych (publikuje m.in. w kwartalniku Więź), dwóch monografii naukowych oraz kilkunastu cykli internetowych komentarzy biblijnych. Wykładowca w łódzkim seminarium duchownym. Autor i współautor adresowanych do rodziców i dzieci książek o tematyce biblijnej. Wraz z żoną Magdaleną zaangażowany w ekumenicznej Wspólnocie Chemin Neuf.«
Dr hab. teologii, dr filozofii, długoletni wykładowca i profesor Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, pracownik tamtejszego Instytutu Teologii Fundamentalnej, Ekumenii i Dialogu. Autor wielu artykułów naukowych, popularnonaukowych i publicystycznych (publikuje m.in. w kwartalniku Więź), dwóch monografii naukowych oraz kilkunastu cykli internetowych komentarzy biblijnych. Wykładowca w łódzkim seminarium duchownym. Autor i współautor adresowanych do rodziców i dzieci książek o tematyce biblijnej. Wraz z żoną Magdaleną zaangażowany w ekumenicznej Wspólnocie Chemin Neuf.«
»Prof. dr hab. Andrzej Kluczyński
Doktor habilitowany nauk teologicznych, profesor nadzwyczajny Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej w Warszawie (ChAT). Ukończył studia teologiczne na Wydziale Teologicznym ChAT (1992-1997). Uzupełniał wykształcenie na Wydziale Teologii Ewangelickiej w Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn (1998-1999). Odbył wyjazdy naukowe i kwerendy biblioteczne na Uniwersytetach w Bonn, Tybindze, Bar-Ilan w Tel-Avivie i Oksfordzie. Został zatrudniony w Katedrze Wiedzy Starotestamentowej i Języka Hebrajskiego Wydziału Teologicznego ChAT. W 2002 uzyskał w ChAT stopień doktora teologii. W 2013 Rada Wydziału Teologicznego ChAT nadała mu stopień naukowy doktora habilitowanego.
Od 1 października 2013 r. profesor nadzwyczajnego ChAT.«
»Dr Marek Kamiński
Biskup Kościoła Zielonoświątkowego w Polsce (od roku 2008), doktor nauk teologicznych, obecny przewodniczący Pentecostal European Fellowship, członek zarządu Pentecostal World Fellowship oraz członek Światowego Zarządu Assemblies of God Fellowship. Przedmiotem jego zainteresowań teologicznych są w szczególności sprawy związane z osobą i dziełem Ducha Świętego. W pracy duszpasterskiej koncentruje się na dążeniu do umocnienia charyzmatycznego charakteru kościoła, zakładaniu nowych zborów, zintensyfikowaniu służby lokalnych wspólnot.«
Biskup KZ - Marek Kamiński
Biskup KZ - Marek Kamiński na pierwszym planie z torcikiem
Biskup KZ - Marek Kamiński na zdjęciu po prawej
Biskup KZ - Marek Kamiński na zdjęciu (drugi z prawej), środek ołtarza
»Prof. dr hab. Marcin Majewski
Biblista, doktor hab. teologii, profesor na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II w Krakowie oraz na Uniwersytecie Jagiellońskim. Absolwent Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie oraz Instytutu Filologii Orientalnej Uniwersytetu Jagiellońskiego. W 2008 r. obronił pracę doktorską, a w 2019 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie nauk teologicznych. Członek zwyczajny The Society of Biblical Literature (SBL), European Association of Biblical Studies (EABS), Stowarzyszenia Biblistów Polskich, Sekcji Biblijnej Polskiego Towarzystwa Teologicznego, Polskiego Towarzystwa Studiów Żydowskich oraz Rady Naukowej Komisji Nauk Filologicznych PAN we Wrocławiu. Współpracownik Zespołu Języka Religijnego przy Radzie Języka Polskiego. Autor wielu książek i artykułów. Jego ostatnia książka Pięcioksiąg odczytany na nowo otrzymała nagrodę w konkursie na Teologiczną Książkę Roku organizowanym przez Polską Akademię Nauk.«
»Bogna Kuczyńska
Pastor, pedagog specjalny, psychoterapeutka. Ukończyła studia magisterskie na Wydziale Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji Uniwersytetu Warszawskiego, Center for Ministry Training w USA, Podyplomowe Studia Biblijne WSTS, Studium Poradnictwa Chrześcijańskiego, Studium Psychoterapii oraz Studium Psychoterapii Dzieci i Młodzieży w Stowarzyszeniu Psychologów Chrześcijańskich. Od wielu lat zaangażowana w działalność duszpasterską i terapeutyczną w Zborze Stołecznym KZ, dyrektor Chrześcijańskiej Poradni.«
»Prof. dr hab. Kalina Wojciechowska
Teolog. Absolwentka Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej z 1997 r., studiowała również w Instytucie Filologii Klasycznej Uniwersytetu Warszawskiego oraz na Ewangelickim Fakultecie Teologicznym (Evangelisch–Theologische Fakultät) Uniwersytetu Fryderyka Wilhelma w Bonn. W 1999 obroniła w ChAT pracę doktorską z zakresu biblistyki, a w 2008 uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk teologicznych w zakresie teologii biblijnej. Od 1999 adiunkt, a od 2008 profesor nadzwyczajny w katedrze Wiedzy Nowotestamentowej i Języka Greckiego ChAT. W 2011 roku została wybrana na członka Komitetu Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk. W kadencji 2015-2018 zastępca przewodniczącego KNT PAN. Od 2012 roku jest członkinią Zespołu Języka Religijnego Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN. Specjalizuje się w analizie ksiąg narracyjnych Nowego Testamentu.«
Chabad Lubawicz Polska - Facebook
PODSUMOWANIE
Stołeczny Instytut Biblijny = Wyższa Szkoła Teologiczno-Społeczna = Chrześcijańska Akademia Teologiczna = Ewangelikalna Wyższa Szkoła Teologiczna = EKUMENIZM
Kazanie wygłasza bp Marek
Izdebski z Kościoła Ewangelicko-Reformowanego
Mat. 7,15-24; Łuk. 20,46-47; Dz. 20, 28-31; II Kor. 11,13-15; II Ptr. 2,1-2
Materiały zebrał i zredagował:
Artur Gorgoń, Dąbrowa Górnicza 26.07.2024
Z biblioteczki bloga:
»Propaganda tego świata (14): Populizm, polityka i ekumenizm
„Poświęcenie” Świątyni, ale przez kogo ?«
"Święto Chanuka" oraz wzmianka o Chabad Lubawicz
https://oczekujacchrystusa.blogspot.com/2023/12/propaganda-tego-swiata-14-populizm.html
»„Czy Pochwycenie jest blisko ?” (cz.2.) - wzmianka o Chabad Lubawicz / publikacja z 4 kwietnia 2018«
https://oczekujacchrystusa.blogspot.com/2018/04/z-serii-oczekujac-chrystusa-mysl.html
»„WE” Nr 2/2016 Wilcze Echa news«
https://oczekujacchrystusa.blogspot.com/2016/10/we-nr-22016_60.html
https://oczekujacchrystusa.blogspot.com/2023/12/propaganda-tego-swiata-14-populizm.html
»„Czy Pochwycenie jest blisko ?” (cz.2.) - wzmianka o Chabad Lubawicz / publikacja z 4 kwietnia 2018«
https://oczekujacchrystusa.blogspot.com/2018/04/z-serii-oczekujac-chrystusa-mysl.html
»„WE” Nr 2/2016 Wilcze Echa news«
https://oczekujacchrystusa.blogspot.com/2016/10/we-nr-22016_60.html
»Z cyklu: niewygodne i bolesne (2) Zjawisko pod wspólną nazwą: „Tydzień Modlitw(y) …”«
https://pamietnikheretyka.blogspot.com/2020/02/z-cyklu-niewygodne-i-bolesne-2.html
=> a także …
»z serii: Krzyż Chrystusa w naszym życiu (przeciw duchowi tego świata) - „Mowa o Krzyżu”«
br. Montana (Cz. J.)
https://oczekujacchrystusa.blogspot.com/2017/06/z-serii-krzyz-chrystusa-w-naszym-zyciu.html
»Dla poszukujących Bożej Prawdy … (8) - „Piekło, nie chcesz tam iść”«
https://oczekujacchrystusa.blogspot.com/2024/06/dla-poszukujacych-bozej-prawdy-8.html
»Nauczanie o krzyżu Chrystusa … (1)«
https://oczekujacchrystusa.blogspot.com/2024/07/nauczanie-o-krzyzu-chrystusa-1.html